Why whole Hallel on Chanukah?
up vote
3
down vote
favorite
One of the reasons given for only saying half Hallel on Pesach (Shibolei Haleket I believe) is because we limit our joy at the destruction of the Egyptians as they are the handiwork of Hashem.
Why don’t we have a similar logic on Chanukah and limit our joy at the destruction of the Greeks and thereby only say half Hallel on Chanukah?
chanuka hallel
add a comment |
up vote
3
down vote
favorite
One of the reasons given for only saying half Hallel on Pesach (Shibolei Haleket I believe) is because we limit our joy at the destruction of the Egyptians as they are the handiwork of Hashem.
Why don’t we have a similar logic on Chanukah and limit our joy at the destruction of the Greeks and thereby only say half Hallel on Chanukah?
chanuka hallel
Note that we do say whole Hallel on the first day(s) of Pesach, despite the death of the Egyptian firstborns that took place on the night of the fifteenth of Nissan.
– Joel K
53 mins ago
add a comment |
up vote
3
down vote
favorite
up vote
3
down vote
favorite
One of the reasons given for only saying half Hallel on Pesach (Shibolei Haleket I believe) is because we limit our joy at the destruction of the Egyptians as they are the handiwork of Hashem.
Why don’t we have a similar logic on Chanukah and limit our joy at the destruction of the Greeks and thereby only say half Hallel on Chanukah?
chanuka hallel
One of the reasons given for only saying half Hallel on Pesach (Shibolei Haleket I believe) is because we limit our joy at the destruction of the Egyptians as they are the handiwork of Hashem.
Why don’t we have a similar logic on Chanukah and limit our joy at the destruction of the Greeks and thereby only say half Hallel on Chanukah?
chanuka hallel
chanuka hallel
edited 1 hour ago
Dr. Shmuel
2,430533
2,430533
asked 1 hour ago
Draizy-Levi Pine
55327
55327
Note that we do say whole Hallel on the first day(s) of Pesach, despite the death of the Egyptian firstborns that took place on the night of the fifteenth of Nissan.
– Joel K
53 mins ago
add a comment |
Note that we do say whole Hallel on the first day(s) of Pesach, despite the death of the Egyptian firstborns that took place on the night of the fifteenth of Nissan.
– Joel K
53 mins ago
Note that we do say whole Hallel on the first day(s) of Pesach, despite the death of the Egyptian firstborns that took place on the night of the fifteenth of Nissan.
– Joel K
53 mins ago
Note that we do say whole Hallel on the first day(s) of Pesach, despite the death of the Egyptian firstborns that took place on the night of the fifteenth of Nissan.
– Joel K
53 mins ago
add a comment |
1 Answer
1
active
oldest
votes
up vote
2
down vote
Aruch Hashulchan 683:
Chanukah is similar to Succas. Each day‘s sacrifices varied on Succas; each day’s candles are different one to the next. In that respect Hallel is also completed on Chanukah like Succas. As I wrote in 670:5, on account of the decrees, they couldn’t bring the Succas sacrifices, so Chanukah was established in place [at that time]. Therefore full Hallel is said just like on Succas.
בחנוכה גומרין את ההלל, משום דבכל יום נעשה בו נס בפך השמן. ועוד: דבכל יום חלוק בנרותיו, לפי המהדרין מן המהדרין, והוי כסוכות שחלוקים בקרבנות וגומרין את ההלל. ועוד: שהרי קורים בנשיאים, ובכל יום נשיא של יום זה חלוק משל חבירו. אם כן כל נשיא צריך לגמור ההלל על קרבנותיו (בית יוסף). ועוד: דכפי מה שכתבתי בסימן תרע, עשו שמונה ימי חנוכה תחת ימי הסוכות, שלא עשאו אז. וממילא דגומרין את ההלל כבחג הסוכות.
Beit Yosef 683:
Since each day’s amount of lights is different than the last, in that respect it is like Succas which has separate sacrifices each day [and has complete Hallel]. Also, since we read one of the princes each day, and each one needs to complete the Hallel for his sacrifice, it wouldn’t be right to have a different reading and not read the [whole] Hallel.
כל ח' ימי חנוכה גומרים את הלל בפ"ב דערכין (י:) מימרא דר' יוחנן משום ר"ש בן יהוצדק וכתוב בשבלי הלקט שהטעם משו' דחלוק בנרותיו כל יום חלוק משלפניו הרי הוא כחג שחלוק בקרבנותיו ועוד טעם אחר לפי שהנס נתחדש בכל יום ועוד שהרי קוראים בנשיאי' ובכל יום נשיא שלו חלוק משל חבירו אם כן כל נשיא צריך לגמור ההלל על קרבנותיו ואין ראוי לחדש קריאה בלא קריאת ההלל:
add a comment |
1 Answer
1
active
oldest
votes
1 Answer
1
active
oldest
votes
active
oldest
votes
active
oldest
votes
up vote
2
down vote
Aruch Hashulchan 683:
Chanukah is similar to Succas. Each day‘s sacrifices varied on Succas; each day’s candles are different one to the next. In that respect Hallel is also completed on Chanukah like Succas. As I wrote in 670:5, on account of the decrees, they couldn’t bring the Succas sacrifices, so Chanukah was established in place [at that time]. Therefore full Hallel is said just like on Succas.
בחנוכה גומרין את ההלל, משום דבכל יום נעשה בו נס בפך השמן. ועוד: דבכל יום חלוק בנרותיו, לפי המהדרין מן המהדרין, והוי כסוכות שחלוקים בקרבנות וגומרין את ההלל. ועוד: שהרי קורים בנשיאים, ובכל יום נשיא של יום זה חלוק משל חבירו. אם כן כל נשיא צריך לגמור ההלל על קרבנותיו (בית יוסף). ועוד: דכפי מה שכתבתי בסימן תרע, עשו שמונה ימי חנוכה תחת ימי הסוכות, שלא עשאו אז. וממילא דגומרין את ההלל כבחג הסוכות.
Beit Yosef 683:
Since each day’s amount of lights is different than the last, in that respect it is like Succas which has separate sacrifices each day [and has complete Hallel]. Also, since we read one of the princes each day, and each one needs to complete the Hallel for his sacrifice, it wouldn’t be right to have a different reading and not read the [whole] Hallel.
כל ח' ימי חנוכה גומרים את הלל בפ"ב דערכין (י:) מימרא דר' יוחנן משום ר"ש בן יהוצדק וכתוב בשבלי הלקט שהטעם משו' דחלוק בנרותיו כל יום חלוק משלפניו הרי הוא כחג שחלוק בקרבנותיו ועוד טעם אחר לפי שהנס נתחדש בכל יום ועוד שהרי קוראים בנשיאי' ובכל יום נשיא שלו חלוק משל חבירו אם כן כל נשיא צריך לגמור ההלל על קרבנותיו ואין ראוי לחדש קריאה בלא קריאת ההלל:
add a comment |
up vote
2
down vote
Aruch Hashulchan 683:
Chanukah is similar to Succas. Each day‘s sacrifices varied on Succas; each day’s candles are different one to the next. In that respect Hallel is also completed on Chanukah like Succas. As I wrote in 670:5, on account of the decrees, they couldn’t bring the Succas sacrifices, so Chanukah was established in place [at that time]. Therefore full Hallel is said just like on Succas.
בחנוכה גומרין את ההלל, משום דבכל יום נעשה בו נס בפך השמן. ועוד: דבכל יום חלוק בנרותיו, לפי המהדרין מן המהדרין, והוי כסוכות שחלוקים בקרבנות וגומרין את ההלל. ועוד: שהרי קורים בנשיאים, ובכל יום נשיא של יום זה חלוק משל חבירו. אם כן כל נשיא צריך לגמור ההלל על קרבנותיו (בית יוסף). ועוד: דכפי מה שכתבתי בסימן תרע, עשו שמונה ימי חנוכה תחת ימי הסוכות, שלא עשאו אז. וממילא דגומרין את ההלל כבחג הסוכות.
Beit Yosef 683:
Since each day’s amount of lights is different than the last, in that respect it is like Succas which has separate sacrifices each day [and has complete Hallel]. Also, since we read one of the princes each day, and each one needs to complete the Hallel for his sacrifice, it wouldn’t be right to have a different reading and not read the [whole] Hallel.
כל ח' ימי חנוכה גומרים את הלל בפ"ב דערכין (י:) מימרא דר' יוחנן משום ר"ש בן יהוצדק וכתוב בשבלי הלקט שהטעם משו' דחלוק בנרותיו כל יום חלוק משלפניו הרי הוא כחג שחלוק בקרבנותיו ועוד טעם אחר לפי שהנס נתחדש בכל יום ועוד שהרי קוראים בנשיאי' ובכל יום נשיא שלו חלוק משל חבירו אם כן כל נשיא צריך לגמור ההלל על קרבנותיו ואין ראוי לחדש קריאה בלא קריאת ההלל:
add a comment |
up vote
2
down vote
up vote
2
down vote
Aruch Hashulchan 683:
Chanukah is similar to Succas. Each day‘s sacrifices varied on Succas; each day’s candles are different one to the next. In that respect Hallel is also completed on Chanukah like Succas. As I wrote in 670:5, on account of the decrees, they couldn’t bring the Succas sacrifices, so Chanukah was established in place [at that time]. Therefore full Hallel is said just like on Succas.
בחנוכה גומרין את ההלל, משום דבכל יום נעשה בו נס בפך השמן. ועוד: דבכל יום חלוק בנרותיו, לפי המהדרין מן המהדרין, והוי כסוכות שחלוקים בקרבנות וגומרין את ההלל. ועוד: שהרי קורים בנשיאים, ובכל יום נשיא של יום זה חלוק משל חבירו. אם כן כל נשיא צריך לגמור ההלל על קרבנותיו (בית יוסף). ועוד: דכפי מה שכתבתי בסימן תרע, עשו שמונה ימי חנוכה תחת ימי הסוכות, שלא עשאו אז. וממילא דגומרין את ההלל כבחג הסוכות.
Beit Yosef 683:
Since each day’s amount of lights is different than the last, in that respect it is like Succas which has separate sacrifices each day [and has complete Hallel]. Also, since we read one of the princes each day, and each one needs to complete the Hallel for his sacrifice, it wouldn’t be right to have a different reading and not read the [whole] Hallel.
כל ח' ימי חנוכה גומרים את הלל בפ"ב דערכין (י:) מימרא דר' יוחנן משום ר"ש בן יהוצדק וכתוב בשבלי הלקט שהטעם משו' דחלוק בנרותיו כל יום חלוק משלפניו הרי הוא כחג שחלוק בקרבנותיו ועוד טעם אחר לפי שהנס נתחדש בכל יום ועוד שהרי קוראים בנשיאי' ובכל יום נשיא שלו חלוק משל חבירו אם כן כל נשיא צריך לגמור ההלל על קרבנותיו ואין ראוי לחדש קריאה בלא קריאת ההלל:
Aruch Hashulchan 683:
Chanukah is similar to Succas. Each day‘s sacrifices varied on Succas; each day’s candles are different one to the next. In that respect Hallel is also completed on Chanukah like Succas. As I wrote in 670:5, on account of the decrees, they couldn’t bring the Succas sacrifices, so Chanukah was established in place [at that time]. Therefore full Hallel is said just like on Succas.
בחנוכה גומרין את ההלל, משום דבכל יום נעשה בו נס בפך השמן. ועוד: דבכל יום חלוק בנרותיו, לפי המהדרין מן המהדרין, והוי כסוכות שחלוקים בקרבנות וגומרין את ההלל. ועוד: שהרי קורים בנשיאים, ובכל יום נשיא של יום זה חלוק משל חבירו. אם כן כל נשיא צריך לגמור ההלל על קרבנותיו (בית יוסף). ועוד: דכפי מה שכתבתי בסימן תרע, עשו שמונה ימי חנוכה תחת ימי הסוכות, שלא עשאו אז. וממילא דגומרין את ההלל כבחג הסוכות.
Beit Yosef 683:
Since each day’s amount of lights is different than the last, in that respect it is like Succas which has separate sacrifices each day [and has complete Hallel]. Also, since we read one of the princes each day, and each one needs to complete the Hallel for his sacrifice, it wouldn’t be right to have a different reading and not read the [whole] Hallel.
כל ח' ימי חנוכה גומרים את הלל בפ"ב דערכין (י:) מימרא דר' יוחנן משום ר"ש בן יהוצדק וכתוב בשבלי הלקט שהטעם משו' דחלוק בנרותיו כל יום חלוק משלפניו הרי הוא כחג שחלוק בקרבנותיו ועוד טעם אחר לפי שהנס נתחדש בכל יום ועוד שהרי קוראים בנשיאי' ובכל יום נשיא שלו חלוק משל חבירו אם כן כל נשיא צריך לגמור ההלל על קרבנותיו ואין ראוי לחדש קריאה בלא קריאת ההלל:
edited 3 mins ago
Alex
16.9k4289
16.9k4289
answered 47 mins ago
Dr. Shmuel
2,430533
2,430533
add a comment |
add a comment |
Note that we do say whole Hallel on the first day(s) of Pesach, despite the death of the Egyptian firstborns that took place on the night of the fifteenth of Nissan.
– Joel K
53 mins ago